Sikap Anak, Diwarisi Atau Dibentuk?

 sifat-anak-baik

Sikap Anak Adakah Diwarisi Atau Dibentuk?

Semua ibu bapa mahukan yang terbaik untuk anaknya. Dari awal kelahiran hingga mampu berdikari sendiri. Namun culas dalam mendidik dan membangunkan minda anak-anak, akan memberi kesan negatif kepada sikap dan perilaku. Persoalan kini, adakah sikap anak itu diwarisi atau dibentuk? 

Kali ni Anim nak selami beberapa key point yang boleh dikupas untuk memahami personaliti anak.

Memahami personaliti anak ialah menggabungkan sifat yang membentuk karakter tersendiri seseorang individu. Adakah ianya diwarisi secara natural atau dibentuk?

Semula jadi dan genetik

Persoalaan natural/nature ini ada kaintan dengan genetik. Ia melibatkan faktor kelahiran seseorang bayi itu. Nature pula menyebabkan individu berpersonaliti sedemikian disebabkan pengalaman hidup dan persekitaran.

Sikap dan perilaku anak-anak boleh terbentuk sama ada secara semulajadi atau melalui persekitaran. Ya kedua-duanya sekali,

Tips Membentuk Perilaku Positif Pada Anak

Jadi role model kepada anak

kalau bapa adalah seorang yang garang & panas baran, tidak mustahil anak yang dibesarkan itu juga akan jadi seorang yang pemarah dan baran.

Genetik yang diturunkan pada si anak akan membentuk sifat tersebut. Ia akan ditambah pula dengan persekitaran dan pengalaman hidup yang telah dilaluinya. Jadi, bagi membentuk sifat positif serta anak yang baik, ibu bapa harus tunjukkan teladan yang elok dan sikap yang positif terlebih dahulu.

Berdialog Dengan Anak.

Bahasa mudahnya, sesekali luangkan masa anda untuk berbual dan bertanya pada anak tentang perihal mereka. Ketika berdialog atau berbual, ikutlah kesesuaian pemikiran anak tersebut. Rendahkan suara dan pandai menarik perhatian mereka untuk ada two way communication.

Usah borak dan tanya dengan panjang lebar. Lebih teruk lagi kalau ia perkara yang membosankan. Jika ada kata-kata nasihat, make sure nasihat yang diberikan haruslah secara direct. Straight to the point dan ikut kemampuan akal anak kita.

Contoh: kalau anak buang sampah merata-rata, jangan terus marah dan tengking mereka. Nasihatlah secara berhemah dan ajarkan anak tentang kebersihan. Ya sangat simple dan usah cepat melenting.

Nasihat pada waktu yang tepat.

Rasulullah ada menjelaskan ada tiga waktu yang sesuai untuk tegur dan nasihatkan anak.

  1. Ketika dalam perjalanan ke suatu tempat
  2. Semasa makan
  3. Semasa anak sakit

Dalam waktu-waktu tersebut, anak-anak ini mudah untuk terima kata-kata dari ibu bapa mereka. Segala teguran dan nasihat akan mudah untuk mereka fokus dan ambil inti patinya.

Beraktivi bersama anak.

Ibu bapa, tolong spend sedikit masa yang terluang untuk anak. Anak ini kalau dibiarkan tak tentu arah jadinya. Kita yang dewasa ini juga perlukan perhatian bukan?

Sebenarnya, aktiviti yang disertai oleh kita dapat melatih pancaindera si anak. Ia juga dapat membantu mereka meniru sesuatu perkara yang diajarkan oleh anda ibu bapa.

Sekiranya anak minat melukis dan mewarna, turunlah padang sekali sekala dan tunjukkan skill anda. Cara ini akan buat anak kagum dan memerhatikan gaya anda. Malah mereka akan belajar menirunya.

Dengan beraktiviti bersama-sama, ia akan melahirkan sifat ingin tahu kepada si anak. Contohnya seperti membuat kapal terbang kertas. Mereka, (anak-anak) akan teruja ingin tahu bagaimanan ibubapanya mencipta kapal terbang kertas tersebut.

Selain itu, aktiviti bersoal jawab atau berteka teki juga baik untuk membentuk sifat anak selain mengerakkan minda mereka. Anak-anak akan berfikir untuk menjawab, dan ia sungguh menghiburkan dengan gelak ketawa mereka.

Bagi kami, anim dan anak-anak…

Papa mereka sering bermain teka teki seperti mencari barang, tanda nama dan gambar ketika berada diluar. Contohnya ketika sedang menunggu dalam kereta, aktiviti paling simple ialah dengan suruh anak mencari sesuatu disekeliling dan luaran seprti gambar M (McD) atau simbol sesuatu di papan tanda. Ia boleh jadi di pemandangan sekitar, dalam kereta, logo dibaju mereka, atau nombor plate kereta disekeliling.

Kesimpulan

Semua perkara ini mungkin ada halagannya juga. Bergantung pada faktor luaran. Halangan yang mungkin dilalui dalam pembentukan sikap anak-anak adalah dari aspek kesihatan, masa, persekitaran dan media sosial.

Aik media sosial?

Ya anak-anak kini terpaksa bersaing dengan media sosial demi mendapatkan perhatian daripada ibu bapa yang taksub dengan jaringan internet dan media sosial.

Dari segi faktor kesihatan pula, jika si anak menghidapi penyakit yang sukar dirawat (penyakit kronik) redhalah yang kita tidak dapat mengubah sikapnya, contoh sering menangis.

Akhir kata, semailah benih-benih cinta bukan saja pada pasangan anda, malah kepada cahaya mata. Mereka ini adalah penyeri hidup dan ladang pahala buat ibubapa seperti anda.

 

2 Comments

  1. seri May 29, 2017
    • Anim May 31, 2017

Leave a Reply

CommentLuv badge