6 Petua Didik Anak Supaya Mendengar Kata

6 petua didik anak dengar kata

6 petua didik anak supaya dengar kata. Didik anak ni kalau tak kena gaya, boleh haru-biru dibuatnya. 

Ya bukan mudah. Jangan jadi seperti ketam, ajar anak berjalan tapi senget.

Anak itu anugerah. Ibu bapalah yang menatang mereka bagai minyak yang penuh. Tapi kalau penuh sangat boleh melimpah, boleh bawa mudarat. 

Jadi, akan ada macam-macam cara bagi ibu bapa bila mendidik anak. Ada yang dengan cara tradisional, cara moden, dan ada yang cara ‘army’ huhu. 

Kita tengok budak-budak sekarang. 

Dalam ramai-ramai tak semua suka upin ipin. Ada yang suka boboiboy la, doremon dan macam-macam lagi sampai terbawa-bawa karektor dalam hidup anak kita.

Harus anim akui, hanya segelintir kelompok keluarga sahaja yang dapat  mendidik anak supaya mendengar kata dan hormat pada orang tua. 

Selebihnya, boleh hilang sabar dibuatnya. Itu mungkin sebab banyak kes keluar harian metro yang anak kena sepak terajang dan dibelasah. Apa sebabnya? Tak nak macam tu kan…

6 Petua Didik Anak Supaya Mendengar Kata.

Antara cara yang paling biasa orang kita guna adalah dengan mengugut seperti contoh : “Kalau tak mandi, tak boleh pergi taman”.

Sebenarnya, didikan dengan cara ugutan ini mempunyai banyak ‘side effects’ kalau tak digunakan dengan betul.

Hari tu, anim jumpa kat facebook, Muhammad Zukermi Bin Edi berkongsi satu ilmu yang disampaikan oleh kawannya yang menceritakan secara ringkas kenapa cara didikan begini sangat merbahaya dan salah.

Beliau juga berkongsi bagaimana untuk menggunakannya dengan betul selain memberi tips-tips bagaimana mengajar anak supaya lebih mendengar kata.

Perkongsian dari Muhammad Zukermi Bin Edi

“Pergi mandi sekarang, kalau tak nanti mak buang semua mainan!”

Kawan aku kata, ni antara silap paling besar ibu bapa di Malaysia ni.
Aku ada seorang kenalan ni, anaknya sangat dengar kata, tak melawan cakap.
Sejuk saja hati tengok. Aku pelik, nak kata kawan aku ni garang, tak juga.
Tak pernah aku tengok dia jerit pada anak dia.

Aku pun cuba korek rahsia dia. Sebab aku tengok anak-anak orang lain, menjerit menangis melawan tu perkara biasa. Tapi anak dia tak.
Mula-mula dia buat lawak, dia kata sebab baka dia. Aku gelak saja masa tu.
Tapi lepas tu dia mula kongsikan sesuatu yang aku tak pernah terfikir pun selama ni.

“Orang kita ni kerap sangat ugut anak perkara yang dia takkan buat pun”
Aku pun dengar saja apa dia cuba katakan. Dia sambung.

“Ko selalu dengar tak, mak ayah yang ugut anak dia nak letak dalam hutan lah, nak buang semua mainan dia lah, nak bagi tinggal dengan orang gila lah?”
Aku anggukkan saja. Sebab memang aku kerap dengar ungkapan macam tu.

 

“Tapi pernah ko tengok mak ayah tu betul-betul buang semua mainan, letak anak dia dalam hutan?”
Aku gelengkan kepala. Sebab pada aku, tiada ibu bapa yang sanggup buat macam tu. Kawan aku sambung lagi.

“Ko rasa apa yang anak ko akan rasa, bila ko kerap ugut perkara yang ko takkan buat pun? Mak ayah selalu rasa anak ni terlalu kecil untuk faham. Ini silap besar kita. Anak-anak kecil kita sangat bijak sebenarnya. Bila kita kerap ugut macam tu tapi tak buat pun, dari hari ke hari, anak-anak akan anggap kita ni cakap tak serupa bikin.”

“Setiap kali mak ayah buat macam tu, sikit demi sikit anak akan hilang rasa hormat dan kurang takut pada apa kita cakap. Dalam fikiran depa, buat apa takut, mak ayah dia bukan akan buat pun. Gertak je lebih, tapi habuk pun tarak!”

“Ugut anak kata, pergi kemas mainan, kalau tak, mama tak bawa pergi McD. Tup tup, anak dia tak kemas, tapi petang tu mama dia bawa juga pergi McD tu. Anak-anak akan fikir yang buat apa depa nak ikut cakap, sebab kalau tak ikut pun, dapat juga apa dia nak!”
Aku mula nampak sesuatu yang selama ni aku tak terfikir. Patut ramai anak-anak kurang hormat apa yang ibu bapa suruh buat. Kawan aku sambung lagi.

“Kita duk sibuk kata menteri tu cakap tak serupa bikin, lepas tu kita pun jadi hilang hormat pada pak menteri. Macam tu juga anak-anak. Kita cakap tak serupa bikin, anak-anak pun mula hilang rasa hormat pada percakapan kita”
Panjang lagi kawan aku tu kongsi cerita dia. Tapi aku dah ingat-ingat lupa. Ayat-ayat atas ni pun aku taip lebih kurang ikut apa aku ingat saja.

Tapi bawah ni aku ringkaskan apa nasihat dia pada ibu bapa yang nak anak-anak yang dengar cakap.

1. Tak perlu jadi pemarah, cukup jadi tegas.
Ada beza antara marah dan tegas. Ibu bapa sekarang ramai suka marah tapi tak tegas. Bab jerit no 1, tapi cakap selalu tak serupa bikin.

2. Jangan suka ugut anak dengan perkara yang kita tahu kita takkan buat pun.
Kalau nak ajar anak pasal consequences pun, pastikan cakap apa yang kita akan buat saja.

Contoh, ‘Pergi mandi sayang, kalau tak nanti mama tak bawa pergi taman petang ni’. Kalau dia tak buat, tak perlu marah, tak perlu jerit. Tapi bila sampai petang, jangan bawa pergi taman. Walaupun dia menangis jerit masa tu.
Biar anak kita tahu, kita bukan pemarah tapi kita tegas. Setiap apa kita cakap, kita buat. Dia akan mula hormat dengan apa yang kita cakapkan. Walaupun tanpa menjerit.

3. Katakan anak kita cuba merayu minta maaf kata dia tak buat lagi. Dia janji. Lepas tu dia minta bawa pergi taman hari yang sama dia buat salah tu juga, jangan bawa. Walaupun dia dah minta maaf.

Kata pada dia, “hari ni sayang dah buat salah, mama tak bawa pergi taman. Kita tengok esok, kalau sayang dengar kata, kita pergi esok.”

Esoknya bila kita suruh mandi, dia akan mula teringat, semalam mama papa dia betul-betul tak bawa pergi taman. Hari ni kena dengar cakap.

4. Bila anak dengar kata, berikan reward.
Jangan hanya tahu nak ugut bila dia tak dengar kata tapi tak berikan reward bila dia dengar kata.

5. Jangan lupa berdoa pada Allah swt.
Usaha kita ni asbab saja, yang bagi rezeki anak dengar kata tu, Allah swt. Bukan kita sendiri.

6. Suami isteri kena saling bekerjasama usaha tegas begini. Tak boleh salah seorang saja. Katakan isteri tegas, suami tak tegas. Anak-anak akan pandang ibunya tu tak best, ayahnya best. Anak-anak akan lebih rapat dengan ayah sebagai jalan dia lepaskan diri dari ketegasan si ibu.
Kata kunci adalah bersama-sama. Ia takkan menjadi jika hanya salah seorang saja yang usaha begini.

Walaupun aku tiada anak lagi, tapi aku kongsikan ni sebab aku masih nampak ramai ibu bapa yang masih buat kesilapan ni, tanpa kita sedar pun.
Terima kasih sahabat. Pada ibu bapa di luar sana, jom share post ini supaya lebih ramai dari kita dapat perbaiki diri kita. Supaya anak kita semua juga menjadi anak yang dengar kata. InsyaAllah.

Muhammad Zukermi Bin Edi
Anak Peniaga Pasar Malam

 

Sekarang, padan muka kita sebab didik anak membabi buta. Kesannya anak jadi degil dan panas baran. 

Ibu bapa jangan terlalu sibuk soal kerja. Tak kiralah anda kerja di pejabat atau buat kerja part time dirumah sekalipun, masa dengan anak-anak harus diperuntukkan. 

Semoga artikel ini bermanfaat. 

 

Disclaimer: Artikel ini diolah untuk kesesuaian dan bacaan ibubapa di blog gerobokanim.com

5 Comments

  1. titan Feb 8, 2017
    • Anim Feb 9, 2017
  2. Hosting Mar 6, 2017
    • Anim Mar 7, 2017
  3. Hosting Mar 14, 2017

Leave a Reply

CommentLuv badge