5 KESAN BURUK TENGKING ANAK INI CUKUP BUATKAN ANDA ‘TAUBAT’ TAK BUAT LAGI!


Assalamualaikum. 

Just nak share something yang mungkin kebanyakan dari kita lakukan tanpa sedar sebenarnya tinggalkan kesan-kesan degil yang mampu cederakan peribadi & emosi anak-anak.

Tugas menjadi ibu bapa ini bukan saja melahir dan membesarkan anak. Ada beberapa lagi elemen lain yang perlu kita ambil tahu dan salah satunya ialah cara bagaimana kita didik mereka.

“Didikan pertama itu bermula dari ‪rumah

Ramai dikalangan kita, bila ada sesuatu perkara itu tak Kena, ini tak Kena, suka sangat libatkan anak-anak dengan muntahkan maki hamun, Marah & Tengking!

Janganlah bersikap ala-ala Predetor, ini tidak baik untuk masa depan mereka.

5 Kesan Buruk Tengking Anak

5 Kesan Buruk Tengking Anak

5 KESAN BURUK TENGKING ANAK INI CUKUP BUATKAN ANDA TAUBAT TAK BUAT LAGI!

1) Kesan Buruk Pada Otak

Ada kajian yang dijalankan telah membuktikan hanya dengan satu tengkingan saja mampu rosakkan berjuta sel-sel otak anak.

Sebenarnya, bagi anak yang masih dalam proses membesar iaitu dalam usia 2 – 3 tahun pertama (golden age), suara keras atau menengking yang keluar dari mulut ibu bapanya dapat merosakkan sel-sel otak yang sedang dalam proses tumbuh.

Kita kalau kena tengking dengan bos pun dah berair mata kan…. HAHAHA!

2) Keyakinan Diri Hilang

Bagi Kesan jangka masa panjang pula, anak akan jadi seorang yang kurang rasa percaya pada diri. Bahasa mudahnya jadi penakut!

Sintom ini termasuklah budak-budak yang suka menyendiri dan tak terbuka dalam pergaulan walaupun dengan kanak-kanak lain yang sebaya umur.

Efek jangka panjang pula, mereka akan ada perasaan tidak selesa & terlalu rendah diri bersama orang lain atau masyarakat.

 

3) Fikiran LEMBAB & Negatif

Perkara ini sebenarnya anda boleh lihat kesannya mengikut turutan. Antara kesan yang tidak bagus ialah pada minda dan fikiran anak itu sendiri.

Bayangkan, selepas tinggalkan kesan yang menyebabkan kurangnya keyakinan diri, sekarang golongan anak ini juga mudah meluapkan emosi negatif.

Emosi negatif:

  1. Marah
  2. Panik
  3. Stress
  4. Sedih
  5. Murung

Emosi-emosi aneh ini muncul bila anak tersebut tidak faham tentang masalah yang mereka hadapi. 

Didiklah mereka dengan cara yang sesuai mengikut zaman mereka sekarang. tanpa tinggalkan kesan buruk pada anak.

AMARAN MESRA: 

Jangan biarkan sel otak anak rosak asbab tindakan luar kawal anda!

4) Masalah Kesihatan Pendengaran Dan Jantung

Semua orang tak suka kena marah. Baik budak kecil sampailah orang dewasa.

Suara marah dan tengkingan yang terlalu kerap boleh akibatkan anak alami gangguan pendengaran.

Kesannya, seseorang anak itu susah nak jadi seorang pendengar yang baik.

Sukar nak dengar bila cikgu cakap atau mengajar.

Atau mungkin lepas ni bila anda panggil, 10 kali baru dia datang!

Sudah jelas hal ini terjadi kerana hidup anak tidak berkembang di dalam persekitaran yang positif tetapi berada di zone merah yang sangat gelap dan negatif!

Jika proses tumbesaran anak terpaksa dilalui dengan kaedah marah & tengking setiap hari… kemungkinan masalah lebih serius boleh berlaku.

Contoh:
Masalah pada jantung.

Jantung anak mudah jadi lemah kerana setiap kali suara-suara ‘Monster’ dari anda itu keluar, ia akan buatkan jantung mereka berdegup lebih deras!

5) KAU AKAN HASILKAN ‘CLONE’ DIRI KAU SENDIRI!

Fuhh kasar bahasa.

Sabar-sabar…

Begini

Bila dah kerap sangat hari-hari ashik kena jerit, kena maki, tu belum kes kena pukul lagi.  Anak itu sendiri akan tiru perbuatan anda kelak.

Bukan itu saja, komunikasi dengan ibu bapa juga akan mengalami kesan yang buruk.

Anak berpotensi besar suka menjerit-jerit dan berkelakuan kasar dalam pergaulannya.

Tidak mendengar panggilan anda, atau sengaja melawan cakap.

Antara kesan lain, mereka jadi mudah marah dan susah nak kawal emosi.

Kepada parent diluar sana, tolong bantu diri anda supaya ubah tabiat dalam mendidik anak.

Zaman sekarang memang zaman teknologi, digital dan semua canggih manggih.

Sumber gambar blog.cc.net.my

Sumber gambar blog.cc.net.my

Semua perkara kita nak on the spot. Mahu cepat dan macam-macam lagi.

Kadang-kadang teknologi macam ini dah ambil alih peranan kita dalam mendidik anak.

Ada banyak situasi dimana kesan macam ini merosakkan hubungan antara anak dan ibu & bapa.

Bayangkan…

Anda dah penat-penat melahirkan anak.

Lepastu

Fikir siang malam pula nak berikan nama yang indah-indah pada anak yang bakal lahir.

Tapi..

Bila sudah depan mata, mungkin kita sendiri tak sedar cara didikan kita sebenarnya telah merosakkan jiwa dan fikiran anak tersebut. Nauzubillah semoga kita semua dijauhkan.

Ayuh semua!
Tukar kata-kata makian dan bentakan sekarang.

Ingatlah bahwa kata-kata itu suatu doa tau.

Apakata kita doakan yang baik-baik untuk anak. Mudah-mudahan anak lebih mudah dengar cakap dan berjaya membentuk peribadi yang mulia. 

Jadi, kalau anda nak anak jadi budak yang pintar, genius macam Einstein, anda juga boleh baca panduan didik anak jadi cemerlang

Last but not least

Sekali sekala, peluklah anak kerana suatu hari nanti mereka akan berjauhan dengan kita.

Wallahualam.

Note: SHARE jika anda setuju dan sayangkan anak  😀

 

ANDA MUNGKIN MINAT ARTIKEL DIBAWAH:

1) Cara Bijakkan Minda Si Anak

2) Panduan Shoping Online Tapi Dapat Cash Back Masuk Akaun

3) 10 Bahasa Dosa Pada Anak Perlu Di Elak

 


Comments

comments

Leave a Reply

CommentLuv badge